Topic Authority یکی از معیارهای مهم گوگل است که از گذشته برای سنجش و پیدا کردن محتوای تخصصی مورد استفاده قرار میگرفت. این معیار همچنان به کار خود در این رابطه ادامه میدهد ولی به تازگی گوگل برای آن، وظیفه جدیدی در نظر گرفته است.
به تازگی گوگل اطلاعات جدیدی در رابطه با Topic Authority در اختیار ما قرار داده و سیستم رتبه بندی را برای مقالات خبری، تغییر داده است. هدف اصلی گوگل این است که کاربران به صورت تخصصی و آگاهانهتر، اخبار را دنبال کنند. یکی دیگر از ویژگیهایی که گوگل برای آگاهی بیشتر کاربران از اخبار آن را راه اندازی کرد، گوگل دیسکاور بود که برای آشنایی بیشتر از آن میتوانید مقاله مربوطه را در سایت پارس وب بخوانید.
در ادامه این مطلب در رابطه با این بروزرسانی و تاثیر آن بر سئو صحبت خواهیم کرد.
Topic Authority چیست؟
زمانی که بحث در رابطه با پروژه سئو و معیار سنجش سایتهای مختلف به میان میآید، باید به دو معیار Topic Authority و domain authority دقت داشته و تفاوت آنها را بدانید.
Topic Authority معیاری است که تمامی مقالات موجود در اینترنت را سنجیده و موارد تخصصی و پر اهمیت را در معرض دید کاربر قرار میدهد. یعنی هرچه مقاله شما Topic Authority بالاتری داشته باشد، تخصصیتر بوده و اعتبار بالاتری نیز دارد.
به این صورت بلاگ سایت شما به یکی از منابع بسیار مهم در اینترنت تبدیل شده که کاربران برای موضوع مورد نظر، فقط به آن اعتماد میکنند. زمانی که شناخته شوید، تمامی مقالات نوشته شده توسط شما، وزن بسیار بالایی خواهد داشت و domain authority سایت شما افزایش مییابد. توجه به اعتبار موضوعی یا همان Topic Authority میتواند یکی از اصول سئو سایت در مشهد باشد که عامل ایجاد تفاوت بین رقیبان شما به حساب آید.
برای مثال زمانی که سایتی به عنوان یک منبع معتبر سئو شناخته میشود، تمامی مقالات سایت آن سایت از نظر گوگل, اعتبار خیلی بیشتری نسبت به مقالات یک بلاگ تازه کار دارد. پس متوجه شدیم که Topic Authority فقط در رابطه با اعتبار یک محتوا و برتری سئو آن در سایت بوده ولی domain authority به صورت کلی دامنه را بررسی کرده و به تمامی جهات سئو دقت میکند. نباید این دو را با هم اشتباه بگیرید.
زمانی که صحبت از دامنه و اعتبار آن در سئو میشود، نکتهای که عموما تاثیر به سزایی در رتبه بندی سایت شما دارد این است که عمر دامنه شما چقدر است و سابقه آن به چه صورت بوده است. اگر به رتبه بندی سایت خود اهمیت میدهید، بهتر است در این باره در مقاله مربوطه بخوانید.
بروزرسانی Topic Authority
گوگل زمانی تصمیم گرفت Topic Authority را بروز کند که کاربران برای جستجو در رابطه با خبری که در جریان بود، با مشکل و چالش رو به رو شدند. فرض کنید به دنبال اخبار محلی در رابطه با اتفاقی هستید که در نزدیکی شما پیش آمده یا یک تفسیر تخصصی در رابطه با گزارش خبری خاصی را نیاز دارد، در این زمان با جستجوی مورد نظر، فقط سایتهای مرتبط که دقیقا همین موضوع را پوشش میدهند نمایش داده نشده و پوششهای عمومی نیز در نتایج قرار داده میشوند.
به همین دلیل باید سایتهای مختلف را بررسی کنید تا بتوانید به همان چیزی دست پیدا کنید که مناسب شما بوده و دقیقا خبری را پوشش میدهد که نیاز دارید.
اینجا بود که گوگل Topic Authority را به کمک کاربر فرستاد و با استفاده از سیگنالهای مشخصی، به شما اخبار محلی که به آن نیاز دارید را نشان میدهد.
این موتور جستجو هر روز بیشتر از روز قبل آپدیت شده و راحتی کاربران برای او اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل نمیخواهد زمانتان برای پیدا کردن منبع معتبر از بین ببرد و خودش به خوبی این کار را برای شما انجام خواهد داد.
به طور کلی فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل در سال 2023 به شکلی تغییر پیدا کردهاند که کاملا براساس رفتار و نیاز کاربران، سایتها را به آنها نمایش دهند. هرچند که Topic Authority یک فاکتور رتبه بندی اصلی به حساب نمیآید، اما میتواند دلیلی بر کسب رتبه صفحات سایت شما باشد.
این سیستم به سایتهای محلی کمک میکند تا در اولویت قرار گرفته و به خوبی خبر مورد نظر را پوشش دهند. فرض کنید سیلی در منطقه مورد نظر شما اتفاق افتاده و حالا نیاز دارید تا تمامی اخبار را به صورت آنلاین در رابطه با این موضوع مطالعه کنید.
طبیعتا این اولین سیلی نیست که در جهان رخ داده و سایتهای زیادی در رابطه با سیل خبر داشته و محتواهای نامرتبط زیادی به اتفاقی که در حال جریان است، وجود دارد. Topic Authority سایتی را به شما نمایش خواهد داد که دقیقا اخبار مربوط به این سیل را پوشش داده و اطلاعات درستی را در اختیار کاربر قرار میدهد.
به همین دلیل ناشران و سایتهای خبری محلی باید به این موضوعات دقت زیادی داشته باشند. این فرصت بسیار خوبی است که بتوانید در صدر نتایج دیده شوید. به طور کلی پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب سئو محلی راه و روشهای مخصوص به خود را دارد که پوشش دادن خبرهای محلی یکی از این روشهاست که میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
نحوه عملکرد Topic Authority
Topic Authority سیگنالهای بسیار زیادی را بررسی کرده و از میان آنها بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد:
- توجه به موضوع با مکان خاص:
سیستمهای گوگل به خوبی این را بررسی میکنند که آیا سایت مورد نظر به حوزه خاصی ارتباط دارد یا خیر؟ - گزارش اصلی و نفوذ:
زمانی که شما گزارش اصلی را در سایت خود داشته باشید، سایر سایتها به شما لینک داده و در واقع به یک منبع خبری تبدیل خواهید شد. - معروف بودن منبع:
گوگل شروع به بررسی تاریخچه سایت کرده و منابع باکیفیت آن را چک خواهد کرد. اگر سایر گزارشات سایت نیز از کیفیت بالایی برخوردار باشد، میتواند به عنوان منبع شناخته شود.
نکاتی برای ناشران سایتهای خبری
تنها پیشنهادی که گوگل برای ناشران سایتهای خبری دارد این است که همیشه بروز بوده و به خوبی تمامی اتفاقات جدید را پوشش دهند. اگر بتوانند اخبار روز را با استفاده از مقالات عمیق و کامل در سایت خود داشته باشند، شانس رسیدن به صدر نتایج را خواهند داشت.
Topic Authority به خوبی بر نتایج تاثیر گذاشته و این برای گوگل جالب است که پویایی کشف و توزیع اخبار را بین ناشران مختلف، مشاهده نماید.
توجه به این نکته در سئو از زمانی جدیتر شد که الگوریتم freshness فعال شد. با استفاده از این الگوریتم، گوگل توانایی تشخیص محتوا تازه را داشته و برای آپدیتهای محتوایی بیش از پیش ارزش قائل است.
تاثیر Topic Authority بر استراتژیهای سئو
خیلی واضح است که دوران استفاده از محتواهای عمومی سر آمده و فرقی ندارد که این محتوا خبری یا آموزشی باشد. بروزرسانی Topic Authority کاملا با هدف گوگل برای ارتقا محتوا باکیفیت هماهنگ بوده و به خوبی میتواند استراتژیهای سئو برای سایتهای خبری را تغییر دهد.
حالا سئوکاران باید روی شهرت، نفوذ و تخصص خبرگزاری کار کرده و تلاش کنند تا سایت را به منبعی برای تمامی اخبار تبدیل کنند.